dijous, 24 de setembre del 2009

Resum climàtic - Agost 2009

El mes d’Agost s’ha caracteritzat a Tossa per la calor i la manca de precipitacions, sent un dels mesos d’agost més secs dels darrers anys.

El mes d’agost ha seguit la tònica del que portàvem al llarg de l’estiu amb temperatures una mica superiors a les normals i una manca de pluges molt important originant, com hem vist en el post anterior del blog, la mort de molts arbres arreu del Massís de ses Cadiretes. Com a exemple, a la taula següent podem veure els mesos d’agost més secs a Tossa des de 1915 situant-se aquest 2009 com el setè mes d’agost més sec de tota la sèrie.

Pel que fa a les temperatures, em tingut un mes d’agost amb màximes habituals però mínimes una mica superiors a les normals que ha originat aquest lleuger augment de la mitjana. Destacar les 16 nits tropicals que em tingut, es a dir, la temperatura mínima va ser superior als 20ºC i els 31,6ºC del dia 19.

Gràfic de les temperatures diàries durant el mes d'agost de 2009.
Clica l'imatge per ampliar.
.
Pel que fa a les precipitacions, només ha plogut 1,5 mm, és a dir, res de res. Entre els mesos de Juny, Juliol i Agost s’ha recollit a Tossa 12,2 mm, quan s’hauria d’haver recollit gairebé 100mm. És a dir, en tot l’estiu només ha plogut un 12% del que és normal al llarg de la temporada estival.
Comparació entre la precipitació total de l'agost de 2009 i la mitjana

Dades destacables del mes d'agost de 2009 a Tossa.
Clica l'imatge per ampliar.

Consulta el butlletí climàtic mensual del mes d'Agost a Catalunya.

5 comentaris:

Jaume Deu - fotògraf ha dit...

Una informa molt complerta, molt bé Fran !!!

SelvadeTossa ha dit...

mmm.. Seria també interessant comparar aquestes dades que aportes amb les d'altres anys caracteritzats per primaveres eixutes i estius també eixuts o especialment calurosos, com el 1994 i el 2003.
També seria interessant disposar d'estadístiques d'humitat ambiental, d'evapotranspiració, d'irradiància solar, una xarxa pluviomètrica a diferents llocs del Cadiretes, etc... Pero es clar, entenc que tot això suposaria una tasca encara més enorme de recollida diaria de dades i de més instrumentació, temps lliure, pressupost, més gent voluntaria que s'hi dediqués, etc.. ;) El que fà tu sol ja és moltissim!. Salutacions.

meteotossa ha dit...

Ja m'agradaria a mi poder tenir una xarxa d'estacions repartides al llarg del Massís.

Però malauradament no m'arriba la meva economia ni el temps suficient, i a més no tinc el suport de ningú, això sí, prometre prometen molt, però quan arriba el moment de veritat tothom callat.

Però bueno, estic fent gestions pel meu compte per posar una estació meteorològica del Servei Meteorològic de Catalunya a Tossa. Em falta parlar amb alguns propietaris particulars per veure si donarien permís per ubicar-la en els seu terrenys privats. És l'única solució. I una vegada més, ho faig sense el suport de ningú per tal que Tossa pugui sortir en estudis, revistes i mitjans de comunicació referents al clima i la meteorologia, una forma més de promoció turística.

ricardsotazero ha dit...

be, jo he passat l'agost a Calella de Palafrugell i el total de pluja recollida es de 0 litres; el que emn sobta es que nomès hi hagi hagut 16 dies amb temp. superiors a 20 graus, jo hagues dit que quasi tot el mes les em tingut.
I això que jo estic a 30 metres del mar, i diria que pocs dies em baixat. Potser aquestes dades estàn preses mes cap a l'interior de Tossa?

SelvadeTossa ha dit...

Seria molt bò que ho aconsegueixis!. Quasi tots els terrenys del terme municipal estan privatitzats i això ja de per si mateix crec que és un inconvenient de cara a moltes possibles coses interessants, pero si a més a més hom posa trabes per a propostes com la teva (que no perjudica en res) en els pocs terrenys municipals que resten dons és encara em resulta més llàstima.

Tossa, tot i que "visqui" en gran part del turisme i del rendible enmirallament en els seus propis tòpics historico culturals m'agradaria que també permetés la germinació i/o arrelament d'altres facetes o iniciatives (siguin individuals o col.lectives) bastantes de les quals segurament lluny de suposar cap mena de contradicció amb res de les coses positives que ens caracteritzen, contribuirien a donar a la vil.la tota una serie d'altres possibles valors afegits, els quals repercutirien més positivament en la "imatge" que hom pot tenir (sigui d'aquí o de fora) quan pensi en Tossa, a banda també d'esdevenir un possible o potencial marc futur per l'aprofundiment d'aquestes altres dinàmiques, les quals també podrien arribar a convertirse un dia -qui sap!-, en referents fins i tot de certes disciplines!.

Estaria molt bé que enlloc de No facilitar o de facilitar poc, ens convertissim en Niu viu i actiu d'iniciatives culturals (i més enllà del melic de l'Ava Gardner :-o de la memoria dels pintors consagrats en la memoria de la Vil.la) i també científiques, es clar, per què no? Obrirse a la ciència.. Potser soni a utopia per un poblet turístic de sol i platja! pot ser si, pero com a mínim podrien engrescar la construcció d'una estació meteorològica que això si, segur que no és tant difícil; potser només amb unes poques signatures de permisos i de compromís efectiu amb la tasca i ja està!. No?

I respecte als particulars dons potser fent una bona tasca de comunicació (per part de diferents actors, inclòs l'ajuntament!) cap a ells, potser també ajudaria. Si jo tingués tingués terrenys m'agradaria que servisin per ubicar l'estació pero malauradament ..No és el cas. En fí. Salutacions!.